منتدى شمس الإسلام
السلام عليكم زائرنا الكريم نتمنى أن يعجبك الموقع ونرحب بك كعضو(ة) فى المنتدى ونسأل الله أن يعجبك المنتدى
منتدى شمس الإسلام
السلام عليكم زائرنا الكريم نتمنى أن يعجبك الموقع ونرحب بك كعضو(ة) فى المنتدى ونسأل الله أن يعجبك المنتدى
منتدى شمس الإسلام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى مميز

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
شركة الأوائل للكبلات الكهربائية أمان فى كل مكان

التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
alsed2009
مشرف
مشرف

التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب Empty
مُساهمةموضوع: التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب   التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب Icon_minitime1الأربعاء أغسطس 12, 2009 4:21 am

ازيكم يا جماعه
انا هحكى على قصه حصلت مع واحد صحبى اوى و عايز رايكم فيها :-
انا اعرف واحد صحبى كان بيعمل المعاصى كلها و كان بيشرب و بيتخانق و بيتسطل
المهم ربنا تاب عليه و الحمد لله و كبر اللحيه (الدقن) و بقى شيخ
المهم زمايله فى الجماعه ميتوصوش فى الشتايم و الاستهزاء و التريئه علشان ساب دقنه و لبس جالبيه و قصر البنطلون
و بقى بيتكلم فى الدين
المهم صحبى ده مش قدر يكمل و راح حلق دقنه و بقى بيكلم بنات و رجع تانى للكان بيعمله
و بردو زمايله مش سكتوا و بقى بيتريئوا عليه و بيشتموه تانى و بيقولو ( ده اللى كان عاملنا فيها شيخ و بيقولنا قال الله و قال الرسول )
و بعدين ربنا هدا تانى و رجع استشيخ تانى و بيتعرض بردوا للاستهزاء و فى اللى بيقعد يقوله مش كفايه كده يا عم و ارجع تانى بقى
و هو مش عارف يعمل ايه الناس ديه اللى مش سيباه فى حاله
و مش عايز يخاصمهم لانهم كانو فى يوم من الايام اصحابه و حبايبه
و هو دلوقتى ربنا هديه و و خايف لحسن يرجع تانى
و هو عايز من حضرتكم الرد علشان هو مش عارف يعمل ايه
بياض القلب
عضو
عضو

التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب Empty
مُساهمةموضوع: رد: التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب   التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب Icon_minitime1السبت أغسطس 29, 2009 7:49 am

السلام عليكم
ياأخي الإنسان وقت بيقرر التوبة يتوب من قلبه ويتوب بكل جوارحه
والاسلام والرسول عليه الصلاة والسلام بيطلب مننا نصاحب أصدقاء يكونوا لنا إخوة في الله يعني أصحاب أخلاقهم عالية ودينهم قوي
أصحابوا لهاالشخص لو إيمانهم كبير وهني أخوة له في الله كانوا له سند وقوة وعطوه عزيمة على الإيمان
نصيحتي له:
ماتترك أصحابك ولاتقاطعهم بس ابعد عنهم وابحث عن أصحاب يكون ايمانهم قوي ويكونوا سند إلك وحاول تدخل منتديات دينية واحضر برنامج عمرو خالد وبرنامج مصطفى حسني وانشاءالله رح يكون تمسكك بدينك قوي وتمسكك بحب الله ورسوله أقوى من الأول

التماسك بالايمان و عدم الرجوع للمعاصى و الذنوب
صفحة 1 من اصل 1